mercedes předválečný. Tehdejší nejčastější vozy 170 V a 230 W 143 byly postupně stří- dány vozy řad W 180, W 110 a W 111, W 108 a 109, W 114 a 115, postupně W 116, W 123 a 124, R/C 107 a W126. Čeští majitelé je pokřtili trefnými názvy charakterizujícími jejich vzhled a vlastnosti, jako jsou kulaťák, malý a velký křídlák, long, kraťas, žralok, malé a velké piáno, plasťák, lišťák, mamut, masařka, motýlek... Dnešní pravidelné srazy a jízdy jsou tak směsicí předválečné i poválečné produkce. Kořením těchto setkání jsou samozřejmě vzácné a cenné vozy, ať už z technického hlediska nebo jejich vlastní historie. Jde např. o donedávna nejstarší klubové vozidlo Benz 10/30 z roku 1913 legendárního sběratele veteránů Františka Moučky, kabriolet 320 Faeton Miroslava Eliáše, sportovní kabriolet 230 typu A Václava Černohouse, pohledný kabriolet 200 B lang z roku 1934 Františka Dvořáka, který v roce 1998 vezl na Václavském náměstí tehdejšího mistra světa F1 Miku Häkkinena, Davida Coultharda a Dominika Haška, nebo o první sériový dieselový vůz 260 D Pullmann zroku 1936 Josefa Landsmanna. Dříve velmi častý a dnes už také raritní model 170V předvádí pravidelně František Chalupa a Josef Podaný. Z poválečných modelů jmenujme například 220 Sb, „velké křídlo“ z roku 1965, služební vozidlo československé ambasády v Turecku, které vozilo tehdejšího ambasadora Alexandera Dubčeka a dnes patří prezidentovi MBK ČR Jaroslavu Větvičkovi. Kromě velké flotily modelů R/C 107 SL jsou jistě zajímavé cenné kabriolety 190 SL Vládi Zemánkaa Milana Sovy. Na klubových srazech se také pravidelně objevují snad vůbec nejkrásnější klasická kupé mezi automobily, vozy řady W111 Bedřicha Dandy a Jaroslava Herinka. Třešničkou na dortu je pak legendární kří - dlaté kupé 300 SL Flügeltürer/Gullwing z roku 1954 (v angl. translaci známý jako Gullwing), upravené do ostré sportovní verze. Vůz se s majitelem Pavlem Krejčím úspěšně zúčastnil slavného závodu Carrera Panamericana v Mexiku.

Česká republika se může pochlubit také úžasnými exponáty v Národním technickém muzeu – vozem Benz Viktoria, který se svým původním majitelem Theodorem von Liebigem vykonal první dálkovou jízdu v dějinách automobilismu vůbec, dodnes imponujícím formulovým stříbrným šípem W 154 a jedinou dochova - nou opancéřovanou nacistickou limuzínou Mercedes-Benz 540 Kompressor patřící během protektorátu K. H. Frankovi. Zajímavý je i vůz Benz, darovaný rodinou Schwarzenberků, nebo mercedes Václava Havla, dědečka prvního prezidenta ČR.

Mercedes klub Praha byl po sametové revoluci a rozdělení Československa přejmenován na Mercedes-Benz klub České republiky, spolupracuje úzce a úspěšně od roku 1995 s tehdejší MercedesBenz Bohemia, poté Daimler Chrysler Automotive Bohemia s. r. o., dnes MercedesBenz Czech Republic jako stoprocentní dceřinou součástí firmy Daimler AG ze Stuttgartu. České zastoupení klub velmi významně podporuje. Ve svých regionálních sdruženích klub zahrnuje nejen vozy značky Mercedes-Benz, ale i další historické značky, jakými jsou např. Benz, Unimog, Maybach, McLaren SLR a další, bez ohledu na stáří vozu. MB klub ČR je spoluzakládajícím členem mezinárodního MercedesBenz Classic Car Club International (MBCCCI), který pod křídly mateřské firmy ze Stuttgartu Daimler AG od roku 1999 sdružuje všechny velké Mercedes-Benz kluby z celého světa a každoročně pořádá pracovní setkání prezidentů a webmasterů ve Stuttgartu.

Od roku 2011 je MBK ČR jedním ze subjektů Federace klubů historických vozidel ČR, má vlastní klubovou testovací komisi a snaží se na půdě FKHV profilovat především v rozvoji klubového života ve veteránistických klubech v ČR.

Rok 1963 jako rok založení MB klubu ČR je jeho velkou pýchou, neboť jej řadí mezi pět nejstarších současných MB klubů na světě a vůbec nejstarší MB klub na evropské pevnině. V rámci ČR je MBK ČR patrně třetím nejstarším stále aktivním značkovým klubem po Harley-Davidson Clubu Praha a Aero Car Clubu Praha.

Klub organizuje ročně pět samostatných akcí, pořádá klubové zájezdy do Stuttgartu a na velké veteránistické veletrhy v Evropě. Velkými akcemi s mezinárodní účastí a dokonce přítomností zástupců týmu F1 West McLaren Mercedes včetně soutěžního monopostu byla oslavena 40. a 50. výročí založení MBK ČR.

V roce 2018 klub oslaví své 55. výročí vzniku společně s dalšími sdruženími FKHV 1. ročníkem významné akce Grand Veteran v Psychiatrické nemocnici v Bohnicích. Setkání bude manifestací různých forem klubového života a veteránismu v ČR a zároveň bude otevírat veteránistickou sezónu 2018.

 

MUDr. Jaroslav Větvička, prezident Mercedes-Benz klubu Česká republika

www.mercedes-benz-klub.cz